Il·lustració científica

Illustraciencia. Curs Il·lustra Aus, 2019

El 2019 vaig descobrir els cursos d’Illustraciencia.

curso-clara-ilustra-aves_orig

Illustraciencia és un projecte que pretén divulgar i premiar la il·lustració científica a escala internacional. Es dirigeix principalment a tots els professionals de la il·lustració científica, tot i marcar-se també com a objectiu apropar la ciència a la societat i destacar la importància que té aquesta disciplina dins l’àmbit de la investigació científica, tal com expliquen ells mateixos al seu web: 
http://illustraciencia.info/mision-y-objetivos/

Per a complir l’objectiu de donar visibilitat al camp de la il·lustració científica, als seus autors i les seves obres, Illustraciencia organitza anualment un certamen internacional d’il·lustració científica i naturalista, però també exposicions itinerants, tallers, conferències, cursos i moltes altres activitats que promouen la seva difusió.

Dins els cursos que ofereixen hi ha molt on triar: botànica, aus, peixos, paleontologia, entomologia, disseccions mèdiques, … I molts altres, tant en modalitat presencial com en línia, a través d’un campus virtual. Són cursos d’il·lustració científica dirigits tant a professionals, que volen millorar la seva tècnica i coneixements, com per a aquells que es vulguin iniciar en aquesta disciplina.

https://cursos.illustraciencia.info/

Evidentment, com a ornitòloga, vaig voler “explorar” la primera edició del curs d’ “Ilustra Aves”, a càrrec na Clara Cerviño, biòloga I il·lustradora científica, i ja vos puc avançar que ha estat una experiència de lo més enriquidora, que no dubt a recomanar a tots els que vos agrada dibuixar. No és un simple curs de tràmit i passar el temps de forma agradable, és un curs on realment aprens. És exigent i et fa estar centrat constantment en els continguts i exercicis proposats, dur el ritme de les classes on la professora avalua constantment les tasques encomanades. Hi has de dedicar temps, però tot, absolutament tot són facilitats per aconseguir els objectius que et marquen. En cap moment estàs sola.

Són 5 classes teòriques d’una hora setmanal, et faciliten documentació, material per a estudiar i investigar a casa, recomanació de webs, llibres i material addicional de primer ordre i actualitat. Els exercicis, com veureu més endavant, necessiten dedicació, temps i concentració, i si sou exigents com jo, repetició i repetició. Un mínim entre 4 i 10 hores per setmana li he dedicat. L’objectiu és aprendre a seguir un procediment per aconseguir presentar un projecte final.

Na Clara Cerviño, la professora  té una didàctica extraordinària, clara, concisa, no deixa res a l’aire. La comunicació amb ella és fàcil, constant, quasi immediata en el temps. Minuciosa en les correccions, cosa que valor moltíssim. Gràcies, Clara! No deixeu de visitar el seu web.

https://www.claracervino.com/

EL PROJECTE

A l’inici del curs et conviden a triar un aucell de la teva elecció. Si tens dubtes, Na Clara t’ajuda a triar-ne un. Aquest aspecte em va agradar especialment, perquè és més motivador triar un aucell que t’agradi, que no si et donen un que no et desperta excessiu interès. Vaig triar el Gall faver, Porphyrio porphyrio. En ell vaig trobar molts aspectes a desenvolupar: potes i becs d’estructura complicada, volum corporal destacat, combinació de colors molt espectaculars i cridaners, … Calia sortir una mica de la zona de confort. Combinar vermells i blaus a un aucell voluminós no sembla ser fàcil. Però a la vegada el vaig triar també perquè si volia observar-lo directament, tan sols calia atracar-me al Parc Natural de s’Albufera de Mallorca on va ser reintroduït el 1991. Allà és relativament fàcil observar-lo al seu medi, clau també per a aconseguir una bona il·lustració científica.

Exercici 1

La primera tasca fou documentar-se sobre l’espècie. És a dir, cercar tota la documentació possible sobre ella, des de la seva morfologia, estructura alar, biologia reproductiva, alimentació, història evolutiva fins a aspectes sobre la seva conservació a escala nacional I internacional. Pot parèixer que hi ha aspectes que no són necessàries per a dibuixar, però si voleu fer un dibuix científic de forma correcta cal tenir-los presents, i són de moltíssima utilitat per anar sobre segur i no ficar la pota. Evidentment la xarxa va ser clau, però també la biblioteca ornitològica del GOB http://www.gobmallorca.com, consultar amb amics ornitòlegs i, especialment, tenir present l’experiència prèvia en l’observació d’aquesta espècie. L’observació directa és imprescindible per a mi. D’aquesta forma em vaig centrar especialment en conèixer les subespècies existents mundialment, i quins trets morfològics eren els diferenciadors de la nostra, la de la mediterrània occidental. En aquest punt el Handbook of the Birds of the World, va ser fonamental i la gran quantitat d’imatges de les diferents subespècies a la xarxa també.

Tomas, B.T. (1996) Family Opisthocomidae (Hoatzin).Pp. 24-32 in:del Hoyo, J.Elliot, A. & Sargatal, J. eds (1996). Handbook of the Birds of the Word. Vol. 3 Hoatzin to Auks. Lynx Edicions, Barcelona

12397229161

Evidentment també tocava fer un primer esbós on col·locar tots els aspectes que s’haurien de tenir en compte.

Cati Artigues

Exercici 2
Aquí ja comences a tocar llapis i colors. Ens centrarem en el dibuix de l’ull de l’espècie triada. Un tret morfològic que resulta clau per a donar “vida” a la nostra futura il·lustració. En aquest punt del curs ja vaig adonar-me que caldria treballar de valent. Ja vos dic que dibuixar l’ull no va ser gens fàcil, però la il·lusió i especialment el guiatge de na Clara, foren clau per treure’l endavant. Primer un estudi a grafit de l’ull per controlar les ombres. Llavors el mateix ull a color.

img473

Però hi vaig haver de dibuixar fins a 5 ulls a color !!!! fins arribar a estar mínimament conforme. Hi ha amics que m’han dit que veuen tots els ulls iguals i que el primer ja l’haguessin donat per bo, però en els detalls està la clau. Cal fixar-se en els petits detalls i na Clara està allà per a recordar-t’ho. Sort d’ella!

53701956_10213929592056647_1218274585976242176_o

OJO_DEFINITIVO2_anotaciones (1)

El definitiu:

Cati Artigues_ojo calamon

Ah, i altre aspecte que també valor molt del curs… Si vols pràcticar més a casa…na Clara et proposa nous exercicis com aquest, que també vaig trobar molt engrescador. És una combinació d’ulls de quatre espècies diferents d’aus.

4ojos a color

Exercici 3

Superada la prova de l’ull calia atacar potes I ulls. Com veis vas fent un estudi per parts de l’aucell i provant ja els colors, tant per al bec com per a les potes, el cos, … També el volum i la disposició de les plomes s’han d’estudiar prèviament…. Un altre tema complicadet és el dels colors a l’hora de valorar tonalitats, matisos de color, textures, marques, ombres, , però sempre amb les constants indicacions de na Clara, que resulten imprescindibles en tot el procés.

img471

Patas_grafito_anotaciones

Cati Artigues_potes

Cati Artigues_notes color

Exercici 4
Encaram ja el tram final. Cal començar a muntar  tot. Quina posició li donaré?, Quins trets vull destacar? Com els puc mostrar millor? Com col·locaré el cos? I les potes? Dibuix l’aucell dins el seu ambient? Com ho faig per tal que tot estigui proporcionat? Els colors es veuran bé? Tindran la tonalitat adequada? Si m’equivoc…. Hauré de tornar a començar. Quina por tenia a cada passa que feia….

IMG-20190403-WA0005

Projecte final

Calia donar-li a l’aucell aspecte de “treball final”, i em vaig imaginar un cartell per al Parc Natural de s’Albufera de Mallorca, completant la imatge del bitxo amb aspectes de la seva alimentació, i tal vegada complementar una mica amb dibuixos a grafit per a mostrar la seva motricitat a l’hora de desplaçar-se pel seu hàbitat a la recerca d’aliment. Dissentyar i col·locar els diferents elements que un vol mostrar, també és un aspecte a tenir molt en compte i que també es posa de relleu durant el curs. La teòrica incloïa el tema de la proporció àuria, que vàrem aprendre tant a reconèixer com a aplicar-la de diferents formes, i a contemplar tots els aspectes estètics i de composició d’un possible futur treball.

Aquestes foren les diferents opcions que vaig valorar I el resultat final.

Porphyrio_compo-aurea

Projecte final:

Cati-Artigues-_-Porphyrio-porphyrio

56770782_10214107288898957_2449689624394596352_o

Que he après amb na Clara Cerviño i l’equip d’Illustraciencia?
He après a fixar-me més en els detalls, coses que abans obviava i ara sé quin procediment he de seguir per aconseguir ser més detallista. A millorar la tècnica de l’ús del grafit i  l’aquarel·la, provant noves tècniques que intuïa, però desconeixia com s’aplicaven correctament. He après els codis que identifiquen una correcta il·lustració científica. He après a ser pacient en aplicar cada una de les capes de color i  millorar el procediment. He descobert nous materials, llibres i especialment nous il·lustradors dins l’àmbit nacional I internacional, …He après dels meus companys de l’aula virtual i dels seus magnífics treballs… Gràcies a tots!

http://proyectos-cursos.illustraciencia.info/

Bé, esper que vos hagi agradat aquesta primera crònica exhaustiva. Ara estic a l’espera d’iniciar un altre curs al qual m’he inscrit: Illustra Entomologia… Ja vos contaré!

Ah! Evidentment, si finalitzes tots els exercicis I entregues el projecte final, obtens un certificat acreditatiu d’Illustraciencia, que sempre fa il·lusió ;).

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s